Har du hört?

Att på mitt jobb sitter det en lapp på väggen med rubriken "Hazardous material data sheet". Inget konstigt med det kanske, men det så kallade farliga materialet i fråga är kvinnan. Lappen är en instruktion om hur det "kvinnliga materialet" fungerar, reagerar och bör hanteras. "Freezes for no apparent reason", "explodes without warning", "can be a very effective cleaning agent"!

Jag blir minst sagt upprörd eftersom såna stereotypa föreställningar och fördomar inte borde få förekomma på min arbetsplats (eller på någon arbetsplats för den delen), eftersom det är nedlåtande mot det kvinnliga könet. Särskilt irriterande är det ju för att lappjäveln sitter precis framför nyllet på mig när jag ska arbeta.

Folk må säga att jag överreagerar, både kvinnor och män har kommenterat detta med att man måste "ta det med en nypa salt". Men allvarligt, jag tror inte att folk förstår att stereotyper införlivar stereotyper. Och om vi forsätter sätta män och kvinnor i färdiga fack, med färdiga etiketter kommer vi väl alltid fortsätta "leva upp" till dem också. Detta gäller absolut BÅDA könen! Hade det handlat om "det manliga materialet" hade jag reagerat på samma sätt.

Denna fackindelning verkar ha en ganska stark ställning på arbetsplatserna. Lappar sätts upp, e-mail med roliga kvinno- resp. mansbilder/stereotyper skickas runt hejvilt. Och alla skrattar. Häromdagen fick jag ett mail av en kollega där hon skickade med en bild på en slags fjärrkontroll hon ville ha (på skämt alltså). Det var en "woman controller". Plus och minusknappar för bröststorleken, stänga av och sätta på, mute, o.s.v. o.s.v. Varför skulle en kvinna vilja ha en sån?? Det fattar jag bara inte. Jag fattar inte!

Tyvärr så är det ingen som uppskattar att man säger nåt om såna här grejer. Kollegerna vill skicka sina "roliga" mail till varandra, utan att nån lägger sig i.
Så man håller tyst, och det får fortsätta.
(Lappen slet jag ner i alla fall).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0