Stafehl

Ibland vill man julhandla.
Ibland vill man bara handla.
Ibland vill man att saker man handlar ska fungera som de ska och att man får valuta för pengarna. Vilket inte alltid är fallet när man köper massproducerade grejjer. Vilket är ett irrritationsmoment.
Kombinera detta irritationsmoment med det faktum att jag är språknörd. Och att jag faktiskt gillar att handla.
Vad händer då när man upptäcker diverse stavfel, jag menar grova stavfel, på t-tröjor hos våra kära försäljare. Stilen verkar osa "vi ska vara coola, poetiska, snygga". Dikter och häftiga tryck om vartannat. Men, seriöst. Hur cool är man om halva dikten är obegriplig, inte bara för att den är en dikt, utan för att den innehåller så många stavfel? Förstå mig rätt, jag är ingen språkpolis, jag tycker att det är okej att stava fel, att alla inte uttrycker sig likadant, att alla inte är bra på engelska (vilket det handlar om i det här fallet). Men ska man betala från hundra upp till kanske tusen kronor för något som känns "ihophafsat"? Nej, säger jag. Jag tycker att man som företag borde bry sig mer om sin professionella image och kontrollera det man trycker. Annars känns det, för mig i alla fall, ganska oseriöst. Och sen var det ju det där med valuta för pengarna. // S

Några exempel på dagens fynd (tryckta tröjor);

Regrett
Don't loose yourself
Provideing

Kommentarer
Postat av: M

God kväll S,

som vi tidigare pratat om verkar vi vara ganska hitta på stavfel, men det kan vara svårt att uppmärksamma dem utan att känna sig som språkpolis eller besserwisser. Stavfel förekommer här och där (vilket är självklart, då människan inte är ofelbar), men när det gäller reklam och sånt som publiceras av (etablerade) företag, kan jag inte låta bli att undra om det råder allmän brist på korrekturläsare i samhället. Oavsett så verkar det som att du som språkofil har en hel uppsjö av ställen att söka jobb på, om man nu ska försöka se det positiva med situationen :)



2008-12-18 @ 20:15:17
Postat av: S

Du har så rätt M. Men dessvärre tror jag ju snarare att jobbchanserna för en språkofil minskar avsevärt med tanke på "dagens syn" på språket. Det verkar vara mindre viktigt att stava rätt, om vi nu ska belysa just den frågan. Och som sagt, folk vet kanske inte om att det är felstavat, därav ingen reaktion. Är kunden nöjd så är ju företaget det också! Då behövs heller inga språknördar :P

2008-12-18 @ 20:22:54
Postat av: M

Haha, mycket intressant tanke. Kanske är det lite hårt att tala om språkligt förfall, men å andra sidan är ju språket det sätt vi kommunicerar på, och i förlängningen är ju även kläder ett sätt att uttrycka sig. Jag skulle för egen del ha väldigt svårt för att ta på mig något som det finns en felstavad text på, såvida det inte handlar om en ordlek eller liknande..



Språk är roligt och viktigt. Så visst behövs språknördar! På samma sätt som nördar av alla de slag behövs! Alla kan ju inte vara dessa "coola, poetiska, snygga" människor som man ser överallt.



Språket utvecklas ju genom att vi använder det, reflekterar över det, och även reflekterar över hur vi använder det. En del saker är vi ju faktiskt överens om, till exempel att "regret" stavas just på det viset. Utan att skriva en uppsats om det så vill jag bara poängtera att vi helt enkelt måste fortsätta försöka vårda språket, på alla nivåer. Men det är som sagt svårt utan att känna sig som en militant språkpolis.

2008-12-18 @ 20:41:30
Postat av: Ma

Håller facktiskt med båda er. Om vi förlorar våran förmåga att kommunicera på vilket sätt somhelst så tror jag att vi har förlorat en stor del av oss själva. Samtidigt kanske man inte ska rätta allt. Självklart om det gäller reklam eller liknande så ska de stå rätt men ibland kan charmen ligga i att ha fel. Eller har jag fel?

2008-12-19 @ 19:16:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0